Πέμπτη 8 Αυγούστου 2013

Μερικές πινελιές ελευθερίας για την Εκπαίδευση



Δε θα σταματήσω να το πιστεύω, να το γράφω και να το λέω. Οι κρατικιστικές αντιλήψεις για τη δημόσια "δωρεάν" (επί της ουσίας κρατική) "παιδεία" που επικράτησαν στην Ελλάδα είναι αυτές ακριβώς που χαντακώνουν εδώ και χρόνια τις προοπτικές των μαθητών που ανήκουν στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα. Που εξασφαλίζουν με σιγουριά ότι ο φτωχός μαθητής θα λάβει πολύ χειρότερης ποιότητας εφόδια σε σχέση με τον αντίστοιχο μαθητή του ιδιωτικού σχολείου. Σε μια εποχή που η υψηλής ποιότητας εκπαίδευση είναι το κυριότερο και το πιο θεαματικά αποτελεσματικό εργαλείο κοινωνικής κινητικότητας, εμείς επιμένουμε να συντελούμε στη διεύρυνση αυτών των ανισοτήτων!



Μια βασική φιλελεύθερη πρόταση για την παιδεία είναι η διατήρηση της δημόσιας χρηματοδότησής της, με την προσθήκη όμως δυνατότητας επιλογής σχολείου στους μαθητές και στους γονείς τους. Τα σχολεία γίνονται σε μεγάλο βαθμό ελεύθερα να διαμορφώσουν το πρόγραμμα σπουδών τους, να επιλέξουν τους καλύτερους καθηγητές και όχι αυτούς που τους στέλνει το Υπουργείο, ακόμα κι αν είναι τεμπέληδες ή απλώς ανίκανοι να επιτελέσουν το λειτούργημα του εκπαιδευτικού. Να επιλέξουν βιβλία, ώρες διδασκαλίας κάθε μαθήματος, να εισάγουν νέα μαθήματα και τεχνικές, να επιδιώξουν να γίνουν όσο το δυνατόν καλύτερα και να ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις μαθητών και γονέων. Ακόμα να διαμορφώσουν ευέλικτες διαδικασίες εκπαίδευσης αλλά και αξιολόγησης των μαθητών, σύμφωνα με τις προσωπικές τους ιδιαιτερότητες αλλά και τα προσωπικά τους χαρίσματα αφήνοντας πίσω μια και καλή το μοντέλο του σχολείου - Προκρούστη που ισχύει δυστυχώς παντού στη χώρα μας ακόμα και σήμερα. 


Παράλληλα με το διαδικαστικό σκέλος, η φιλελευθεροποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος θα μπορέσει να συνδυαστεί και με ανάλογη φιλελευθεροποίηση στο ουσιαστικό σκέλος: θα είναι εύκολο να αποφευχθεί η κρατική κατήχηση, που αυτή τη στιγμή σε μεγάλο βαθμό επιτελούν τα σχολεία (είναι όλα αναγκασμένα να διδάσκουν την Ιστορία όπως την έχει εγκρίνει το ελληνικό κράτος, να διδάσκουν ανελλιπώς Θρησκευτικά από την τρίτη δημοτικού ως την τρίτη λυκείου, να μην διδάσκουν σεξουαλική αγωγή κτλ) Θα μπορέσουν να εμφανιστούν σχολεία που, χωρίς τα κρατικά βαρίδια, θα μπορούν να δημιουργήσουν ελεύθερους, και όχι υπάκουους πολίτες.




Επανέρχομαι τώρα στα πρακτικά θέματα.
Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα είναι τα λεγόμενα "κουπόνια εκπαίδευσης": Παίρνουμε το συνολικό ετήσιο κονδύλι που λαμβάνουν τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, και αντί να αφήσουμε το Υπουργείο να το διαχειριστεί, το διαιρούμε δια το συνολικό αριθμό των μαθητών ηλικίας 5-18 χρονών και το μοιράζουμε με τη μορφή ειδικών κουπονιών που μπορούν να εισπραχθούν μόνο από τα σχολεία. Έπειτα οι μαθητές επιλέγουν όποιο σχολείο θελήσουν, πληρώνοντας τα δίδακτρα με αυτό το κουπόνι. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι, λόγω του ανταγωνισμού η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών θα εκτιναχθεί, αφού τα σχολεία, αν δεν προσλάβουν καλούς δασκάλους, αν δεν επενδύσουν σε καλές εγκαταστάσεις και καινοτόμα τεχνικά μέσα, θα μείνουν χωρίς  μαθητές και άρα χωρίς ... έσοδα. 


Από την άλλη αυτή η πρόταση συμφέρει εξαιρετικά, εκτός από τους φτωχότερους μαθητές που θα κερδίσουν τη δυνατότητα να πάνε σε καλύτερο σχολείο, και τους τόσους πολλούς και αξιόλογους εκπαιδευτικούς που αυτή τη στιγμή εργάζονται κακοπληρωμένοι σε φροντιστήρια, ενώ αντί γι' αυτούς κατέχουν οργανικές θέσεις στα δημόσια σχολεία άνθρωποι χωρίς μεταδοτικότητα και, όχι σπάνια, με ανεπαρκείς γνώσεις. Όλοι όσοι περάσαμε από δημόσιο σχολείο ξέρουν καλά τι εννοώ... Οι περιζήτητοι, μάλιστα, πολύ καλοί καθηγητές, θα μπορούν να αυξήσουν σημαντικά και τις αποδοχές τους.

Αυτή η πρόταση εφαρμόζεται σε αρκετές περιοχές του κόσμου, αλλά πιο εκτεταμένα στη Σουηδία και σε ορισμένες πολιτείες των ΗΠΑ. Στην Ελλάδα νομίζω ότι είναι επείγον να εφαρμοστεί άμεσα, έστω πιλοτικά, σε συγκεκριμένη περιοχή χωρίς γεωγραφικές δυσκολίες (δυσπρόσιτες και αραιοκατοικημένες περιοχές). Έπειτα ίσως μπορούν να βρεθούν ειδικές φόρμουλες που θα αυξάνουν την "εκπαιδευτική ελευθερία"ακόμα και σε αυτές τις περιοχές.


Προς το παρόν, δυστυχώς, η πρόταση υποστηρίζεται και προωθείται μόνο από δύο πολιτικά κόμματα, τη Δράση και τη Φιλελεύθερη Συμμαχία. Όσο κι αν μια τέτοια πρόταση φοβίζει τους γραφειοκράτες του υπουργείου παιδείας ή τους συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, νομίζω ότι δε θα πρέπει να συμβιβαστούμε αλλά αντιθέτως, να επιμείνουμε και να επενδύσουμε ως κοινωνία στη φιλελευθεροποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος, στην πιο σημαντική μεταρρύθμιση και την πιο πλούσια παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. 



edit: Εδώ μπορείτε να βρείτε το κατατοπιστικότατο άρθρο των Ν. Χαραλάμπους και Δ. Σταύρου (ο τελευταίος είναι και εκπαιδευτικός) που παρουσιάζει αναλυτικά και με παράθεση πολλών στοιχείων με ποιες μεθόδους μπορεί να λειτουργήσει ο διαχωρισμός της χρηματοδότησης από την παραγωγή των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, που είναι και η κεντρική ιδέα της πρότασης.

7 σχόλια:

  1. http://www.voxeu.org/article/are-private-schools-really-better-not-everybody-and-not-everywhere

    σχετικό (vouchers για ιδιωτικά). Απο το paper Bertola G Checchi D (2013), “Who Chooses Which Private Education? Theory and International Evidence”, CEPR Discussion Paper 9513.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. In short, για την Ελλάδα τα κουπόνια θα ήταν κάτι καλό. Για την Φινλανδία πχ όχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δηλαδή θα μπορούμε να έχουν και Χρυσαυγήτικα σχολία έτσι που θα διδάσκουν τη δικιά τους ιστορία κλπ.; Αφού όλοι οι Χρυσαυγήτες θα τα προτιμούν θα έχουν κονδύλια.

    μάλλον θέλει λίγο σκέψη παραπάνω η πρόταση, ιδίως στην Ελλάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ας γίνουν και τέτοια και ας διδάσκουν ότι θέλουν. Το ποσοστό επιτυχίας των αποφοίτων τους στις σχολές που θα έχουν την ιστορία στις εισαγωγικές εξετάσεις τους θα τα βάλει στη θέση τους. Γενικά, η αποφυγή της ελευθερίας επιλογής επειδή υπάρχουν και καποιοι που θα επιλέξουν κάτι που δε μασ αρέσει είναι προβληματική λογική.

      Διαγραφή
    2. George Birbilis, δεν το κρύβω ότι τέτοιου είδους "δεύτερες σκέψεις" τις είχα και εγώ, όπως πιστεύω και κάθε άνθρωπος που, ακόμα κι αν πιστεύει 100% στην ελευθερία, όταν προβλέπει ένα προβληματικό αποτέλεσμα, θέλει να επέμβει και να δώσει κάποια διαφορετική λύση. Είναι ανθρώπινο αλλά κατά τη γνώμη μου δεν επαρκεί για να δικαιολογηθεί μια τέτοια παρέμβαση.

      Στο θεωρητικό σκέλος με κάλυψε απόλυτα ο/η animal και τον/την ευχαριστώ γι' αυτό.

      "η αποφυγή της ελευθερίας επιλογής επειδή υπάρχουν και κάποιοι που θα επιλέξουν κάτι που δε μας αρέσει είναι προβληματική λογική".

      Αλλά και στο πρακτικό σκέλος είπε κάτι εύστοχο, που και εγώ ως ένα βαθμό το συμμερίζομαι: ότι αργά η γρήγορα οι κακές επιλογές δεν ανταμείβονται από την αγορά αλλά τιμωρούνται. (σαφώς δεν ισχύει παντού και πάντα αυτό, όμως εν προκειμένω παραμένει ένα επιχείρημα)

      Τέλος θα ήθελα να προσθέσω κάτι ακόμα: Ας μην παραβλέπουμε ότι το γεγονός ότι εξαπλώθηκε και εδραιώθηκε τόσο γρήγορα στη χώρα μας η συγκεκριμένη ιδεολογία, και μάλιστα με τη μεγαλύτερη δυνατή απήχηση στους νέους ανθρώπους των λαϊκών στρωμάτων, δεν μπορεί παρά να έχει τεράστια σχέση με την κακής ποιότητας παιδεία που έλαβαν από τα ΚΡΑΤΙΚΑ σχολεία και το ΥΠΑΡΧΟΝ, ανελεύθερο, συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Όσο για την ιστορία, νομίζω ότι τα ιστορικά εγχειρίδια (ελληνοκεντρικά και ξενοφοβικά στο φου) που εκδόθηκαν με τη βούλα του κράτους όλα αυτά τα χρόνια λειτούργησαν ακριβώς ως λίπασμα για την γρήγορη ανάπτυξη του εθνικισμού στους νέους Έλληνες.

      Διαγραφή
  4. Αγαπητέ Βασίλη,

    Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το ειδικό περιεχομένο της εκπαίδευσης στα σχολεία. Δηλαδή, αν κάποιο σχολείο διδάσκει για το παλαιό ημερολόγιο ή τον Μεταξά ή τον Σοσιαλισμό ή...ή...ή... - αυτό δεν εμποδίζει κανέναν να συμμετάσχει στις εξετάσεις και τα μαθήματα των Πανεπιστημίων, εφόσον είναι εκ των προτέρων γνωστή η εξεταστέα ύλη.

    Πάρε παράδειγμα το πρώτο: κάποιος ζεί με τους συμπολίτες του το σήμερα και παράλληλα, ζει ΚΑΙ σύμφωνα με το παλαιό ημερολόγιο! Ξέρει όμως ότι όταν μιλάει μαζί μας, θα μιλάει με όρους νέου ημερολογίου και όταν απευθύνεται στους ομοϊδεάτες του, θα χρησιμοποιεί το παλιό.
    Αντίστοιχα κάποιος έχει iPhone ή στέλνει τα παιδιά του σε ιδιωτικό σχολείο και είναι ΚΚΕές. Δηλαδή και πάλι, ζεί ταυτόχρονα 2 πραγματικότητες και συμπεριφέρεται ανάλογα με την περίπτωση.
    Η αντιφατικότητα, ναι μεν αποκαλύπτει τις περιοχές ανισορροπίας μέσα μας ή στον έξω κόσμο, αλλά είναι αναπόσπαστη πραγματικότητα στις ζωές πολλών.

    Την ίδια λοιπόν εκπαίδευση, παίρνουν και σήμερα όλοι και όμως, άλλοι περνούν στην παρανομία (κοσμοθεωρία είναι και αυτό), άλλοι γίνονται Μορμόνοι, αλλά και το αντίθετο: επιστήμονες και δάσκαλοι και εδώ εννοώ την συμπόρευση με το περιεχόμενο της εκπαίδευσης (αντίθετα με τους προηγούμενους).

    Συνεπώς, ναι, θα γίνουν και πρέπει να γίνουν ειδικά σχολεία για κάθε γούστο και Κοσμοθεωρία, αντικατοπτρίζοντας έτσι, την Κοινωνική πραγματικότητα της ποικιλίας και διαφορετικότητας, όπως δηλαδή είναι τα πράγματα στην Φύση.

    Επαναλαμβάνω, αυτό δεν αποτρέπει τους μαθητές, από το να ξέρουν ΚΑΙ την επίσημη, εξεταστέα ύλη, ταυτόχρονα δηλαδή με την ειδικού ενδιαφέροντος ύλη.
    Τώρα, αν ο μαθητής πχ στις εισαγωγικές του Πανεπιστημίου, επιλέξει να γράψει από φανατισμό άλλα αντ'άλλων και να κοπεί είς γνώσιν του... Μα, και σήμερα μπορεί να κάνει το ίδιο, αλλά δεν το κάνει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή